BULICAME
Het onderwerp van BULICAME is de zevende kring van het Inferno van Dante, het gebied waar verspillers en geweldplegers hun straf ondergaan. De zevende hellekring bestaat uit drie deelgebieden: een kokendhete bloedrivier, waarin zij die door geweld hun medemensen geschaad hebben ondergedompeld worden, een zwart, verdord en doornig kreupelwoud, waarin de geweldplegers tegen het eigen leven en de verspillers moeten vertoeven, en een droge, gloeiende zandvlakte, waaraan de geweldenaars tegen god - in mijn visie tegen de ideeën - gekluisterd zijn. Als vierde element is er een klein beekje, 'gelijk het beekje dat uit de Bulicame stroomt' (Inferno 14.79), dat op de overgang van het woud naar de vlakte te voorschijn komt. De bloedrivier is de brandende, ziedende vuurstroom Phlegeton van de antieke onderwereld. Drie andere mythologische onderwereldrivieren komen eveneens in het Inferno voor. In Canto 14 (94-120) legt Vergilius de loop van het eigenaardige, rossige Bulicame-stroompje uit. Het beekje vormt een verbindend kanaal tussen de drie rivieren van de hel die Dante en Vergilius dan al gepasseerd zijn (Acheron, Styx en Phlegeton) en de Cocytus, die zij op het diepste punt van de hel zullen aantreffen.
Het hoofdbestanddeel van de installatie BULICAME wordt gevormd door drie schilderijen en vier tapes voor vier videoschermen en door natuurlijke materialen - rode klei, bladeren, takken, sintelzand en sintelstenen - die op de grond worden gelegd. Afhankelijk van de expositieruimte kan de installatie met nog twee schilderijen en/of een videoscherm worden uitgebreid.
De drie schilderijen verbeelden de drie onderafdelingen van de zevende kring. De twee aanvullende doeken beelden de overgangsgebieden uit: de bergstorting van verbrokkelde aarde die de overgang vormt van de zesde naar de zevende kring en de kwaadaardige afgrond die zich tussen de zevende en achtste hellekring bevindt.
Het gebruik van natuurlijke materialen dient als overgang van de meer letterlijke uitbeelding die al op de autonoom geschilderde doeken zelf wordt begonnen, naar de meer feitelijke beelden die de video-installatie vertoont.
Een spoor van rode klei, dat onder de drie centrale schilderijen is aangebracht, verbeeldt het beekje dat bij Dante de drie deelgebieden met elkaar verbindt.
Met de video-installatie heb ik een omzetting van de schilderijen willen nastreven, waarbij de inhoud - die bij autonoom geschilderde doeken nu eenmaal slechts intuïtief en in verborgenheid is te bevatten - meer expliciet uitgewerkt kon worden. Wat de vorm betreft heb ik het stroompje van de Bulicame, dat als zodanig niet in de schilderijen zelf kon worden opgenomen, tot hoofdthema van de video-installatie gemaakt. De beelden van dit beekje zijn op lokatie in Italië opgenomen, op de plaats van de hete zwavelbron Bulicame in de buurt van Viterbo, die Dante bij het schrijven voor ogen heeft gehad. Op bepaalde momenten wordt de beeldstroom van dit beekje door de motieven van de drie corresponderende schilderijen onderbroken en zijn op drie monitoren beelden van een dorre vlakte, een verbrand kreupelbos en een (geënsceneerde) bloedrivier te zien. Ook deze beelden zijn in de omgeving van Viterbo opgenomen.
De inhoud van de installatie - het geweld dat in de zevende kring wordt bestraft - wordt op drie schermen door middel van korte inserts van TV-beelden aan het licht gebracht. Zoals Dante met uitgebreide landschapsbeschrijvingen zijn Inferno heeft vormgegeven - waarbij hij bepaalde bestaande gebieden in Italië en daarbuiten voor de geest heeft gehad - en daarmee een geweldige lokatie heeft weten op te roepen, waarin hij bepaalde mythologische, historische, maar ook eigentijdse figuren straft, zo heb ik met opnamen van het Bulicamestroompje een plaats willen creëren, waar door middel van reeksen van korte beelden allerlei geweldplegers van mijn tijd op hun plaats worden gezet.
Bij Dante:
bloedrivier: tirannen, moordenaars en brandstichters;
verdord woud: zelfmoordenaars, verspillers en 'zij die schreien waar zij vrolijk moesten wezen';
zandvlakte: godslasteraars, homosexuelen en woekeraars.
De videotapes:
rivier (tape 4): dictators, moordenaars, zware criminelen en terroristen;
woud (tape 3): zelfmoordenaars, verspillers, milieuvernietigers en fanatici;
vlakte (tape 2): discriminatie, (staats)terreur, politieke onderdrukking, woekeraars en vervolging omwille van ideeën.
De TV-beelden die ik heb gebruikt zijn geselecteerd in de periode van opname tot nabewerking (14 september tot 28 november 1987). Rond twee momenten zijn geweldplegers uit de Tweede Wereldoorlog en door hen aangerichte inferni te zien.
Tape 5 (Bagno) is bestemd voor een monitor die enigszins apart in de tentoonstellingsruimte staat opgesteld. Het hoofdthema van deze tape is de borrelende Bulicamebron zelf, onderbroken door beelden van mensen die ik in de poelen van de zwavelbron heb aangetroffen en die vanwege het doel waarmee zij daar zijn gekomen, op een vreemde manier aan die plek gekluisterd zijn.
Het bizarre feit dat de Bulicame in de onmiddellijke nabijheid van een kazerne is gelegen waar leger-helicopters af en aan vliegen, heeft tot de insertcyclus van de legerhelicopters geleid. De montage daarvan correspondeert met die van de TV-helicopters, waarmee oorlogen en gewapende conflicten, die tijdens de produktiefase van dit projekt woedden, op de monitoren 2, 3 en 4 in beeld zijn gebracht.
Tape 1 (Bron) bestaat uitsluitend uit een close-up opname van de Bulicame, die ook in tape 5 gebruikt is. Deze tape kan eventueel op een vijfde, buiten de tentoonstellingsruimte staande monitor afgespeeld worden.
De remix op deze DVD is een configuratie van vier pictures-in-picture bestemd voor één videoprojectie op vier panelen en projectiescherm of wand.
(ndk 1988/2003)
---
installatie (1987-88)
concept en script Nol de Koning, camera Louk Vreeswijk, montage Louk Vreeswijk and Bill Spinhoven; postproduktie MonteVideo, Amsterdam; met medewerking van Grada van Velzen en Open Studio, Amsterdam;
vijf videotapes 34', kleur, geluid (stereo), vijf videoschermen, vijf schilderijen 120 x 120 cm, diverse natuurlijke materialen
remix (2003)
concept Nol de Koning, online montage Ramon Coelho, postproduktie Nederlands Instituut voor Mediakunst Montevideo/TimeBasedArts, Amsterdam; 34'11"
|